KOMUNIKASI PERSUASIF IKLAN LAYANAN MASYARAKAT DI TELEVISI TENTANG EDUKASI KANKER
Abstract
ABSTRACT
Cancer is the one of the highest killers in the world. In Indonesia, the prevalence of this disease
is increasing from year to year. To reduce the number of cancer patients, the Ministry of Health
has a variety of efforts, such as education to the public through Public Service Announcement
(PSA) on television. PSA is needed primarily to mobilize the community to change behavior to
a more positive direction as desired by the communicator. It takes proper persuasive
communication so that the PSA can perform its function to influence people to change their
behavior in a positive direction. This persuasive effort becomes interesting to be studied
considering persuasive communication is related to various aspects, such as attitude, behavior
and knowledge of target audience.
In the context of cancer education, persuasive communication is needed to convince people to
be more concerned about cancer by implementing a healthy lifestyle so that cancer can be
prevented. This study aims to find how persuasive communication in cancer education PSA
could support behavior change in society. The research method used is case study using
qualitative descriptive, trough data collection procedure of FGD (Focus Group Discussion).
The research was conducted in Cirendeu, Ciputat. Data survey was obtained from the students
of the University of Muhammadiyah Jakarta who became informers. The data is analyzed
qualitatively which is then interpreted and presented in the form of a description or narrative
followed by conducted theoretical interpretation to give meaning to the result of the research
that has been done.
Result of this study indicates that behavior of the target audience towards the PSA is quite
positive. Some of informants like the storyline and animation aproach, but the weakness is the
information in the PSAis less detailed. Information in persuasive communication of PSA seeks
to change the pattern of community to be healthier where early examination or detection is
needed as a form of prevention. Through PSA, public awareness of cancer can be increased to
persuade people to be willing to prevent cancer.
Keywords: Persuasive Communication, Public Service Ads, Cancer Education
ABSTRAK
Kanker adalah salah satu pembunuh tertinggi di dunia. Di Indonesia, prevalensi penyakit ini
meningkat dari tahun ke tahun. Untuk mengurangi jumlah penderita kanker, Kementerian
Kesehatan memiliki berbagai upaya, seperti edukasi ke masyarakat melalui Public Service Ads
(ILM) di televisi. ILM sangat dibutuhkan terutama untuk memobilisasi masyarakat agar
mengubah perilaku ke arah yang lebih positif seperti yang diinginkan oleh komunikator.
Dibutuhkan komunikasi persuasif yang tepat sehingga ILM dapat menjalankan fungsinya untuk
mempengaruhi orang untuk mengubah perilaku mereka ke arah yang positif. Upaya persuasif
ini menjadi menarik untuk dipelajari mengingat komunikasi persuasif terkait dengan berbagai
aspek, seperti sikap, perilaku, dan pengetahuan khalayak sasaran.
Dalam konteks pendidikan kanker, komunikasi persuasif sangat dibutuhkan untuk meyakinkan
masyarakat agar lebih peduli terhadap kanker dengan menerapkan gaya hidup sehat sehingga
kanker bisa dicegah. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana komunikasi
persuasif dalam pendidikan kanker pada ILM dapat mendukung perubahan perilaku
masyarakat.
Metode penelitian yang digunakan adalah studi kasus deskriptif kualitatif, melalui prosedur
pengumpulan data dalam wawancara mendalam dan FGD. Penelitian dilakukan di Cirendeu,
Ciputat. Survei data diperoleh dari mahasiswa Universitas Muhammadiyah Jakarta yang
menjadi informan. Data dianalisis secara kualitatif yang kemudian ditafsirkan dan disajikan
dalam bentuk deskripsi atau narasi diikuti dengan dilakukan penafsiran teoritis untuk memberi
makna pada hasil penelitian yang telah dilakukan.
Dari analisis data penelitian diperoleh hasil bahwa perilaku khalayak sasaran terhadap ILM
cukup positif, di mana beberapa informan menyukai alur cerita iklan dan pendekatan animasi
yang digunakan dalam ILM edukasi kanker. Namun kelemahannya adalah informasi pada iklan
ILM sering kali kurang detail. Informasi dalam komunikasi persuasif ILM berupaya untuk
mengubah pola hidup masyarakat menjadi lebih sehat di mana pemeriksaan atau deteksi dini
diperlukan sebagai bentuk pencegahan. Melalui ILM, kesadaran masyarakat akan kanker dapat
ditingkatkan guna memersuasi masyarakat untuk bersedia melakukan pencegahan terhadap
penyakit kanker.
Kata kunci: Komunikasi Persuasif, Iklan Layanan Masyarakat, Edukasi Kanker,
Perubahan Perilaku
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Dainton, Marianne & D Zelley, Elaine.2004. Applying Communication
Theory for Professional Life: APractical Introduction. California:
Sage Publications
Lee, M., & Johnson, C. 2004. Prinsipprinsip Pokok Periklanan dalam
Perspektif Global. Jakarta: PrenadaMedia.
Lee, Nancy R & Kotler Philip. 2011. SocialMarketing: Influence Behaviors for Good. California: Sage Publications
Moleong, Lexy. 2001. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT
Remaja Rosdakarya.
Mc Nab Mc Nabb, David. 2002. ResearchMethods in Public Administration & Nonprofit Management: Quantitative
& Qualitative Approaches. M.E. Sharpe.
Pujiyanto. 2013. Iklan Layanan Masyarakat. Yogyakarta: Penerbit
Andi
Jurnal:
The Elon Journal of UndergraduateResearch in Communications, Vol. 4, No. 1,2013
Journal of Communication 56 S1–S17, InternationalCommunication Association, 2006
Journal of Social Issues, Vol. 56, No. 3, 2000, pp. 527-541Nanyang Tech University, 2009.Strategic Social Marketing in Canada: Ten Phases to Planning and Implementing Cancer Prevention and Cancer Screening Campaigns oleh Jennifer Allyson Dooley, Sandra C. Jones dan Kendra Desmarias dari, tahun 2009.
Website:
http://www.depkes.go.id/article/view/1301
/profil-visi-dan-misi.html
http://health.kompas.com/read/2013/03/21/19425358/Penderita.Kanker.di.Indonesia.Meningkat
http://inacare.org/overview.html
http://health.kompas.com/read/2013/03/21/
/Penderita.Kanker.di.Indonesia.Meningkat
DOI: https://dx.doi.org/10.36080/comm.v8i2.633
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Communication
This work is licensed under a
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.